torsdag 28. april 2016

PENSJONIST MED GOD TID TIL HAGE









Jeg må bare innrømme det! Det er fantastisk å være pensjonist om våren.
I alle fall når det er fint vær.
Å våkne opp til sol, og vite at jeg kan bruke mange timer  på å gjøre hagen i stand til en kommende sommer er herlig.
Det brukes litt tid i drivhuset, litt i blomsterbed, litt i kjøkkenhagen og mye "rundt om".
Jeg har jo ikke hastverk lenger, og den beste arbeidstida på dagen blir brukt nettopp i hagen.



Tid blir det også til å sette seg ned å nyte.
 - Og se andre arbeide.
Røtter og trestubber har vi rikelig av her ute i skogen, og takk for at jeg har en mann som av og til ser at noe kan brukes i hagen. Denne store askestubben er nå kommet i tunet, flatene kappet beine , og nå skal barken av.  Etter at den har stått noen uker, får den seg en omgang med høytrykksspyleren før den igjen må tørke og så smøres inn med linolje.



Så er det et par fuglekasser som skal opp. Min bror laget dem på bestilling til meg, malt har jeg klart selv, og nå må i de opp. Godt med den mannen som både er sterk,
og ikke pysete i høyden. Jeg kan ikke akkurat si at jeg nyter å se han på stigen, men jeg er veldig glad når kassene er kommet på plass, -og takknemlig.
Nå er det spennende å se om de blir tatt i bruk.
Vi fikk også opp en stor uglekasse lit tidligere i vår. Lite tro hadde jeg på at den skulle bli tatt i bruk allerede i år, men det ble den.  Bare ikke av en ugle. Et spettmeispar har  beslaglagt den, og vi kan jo lure på hvor mange barn de har tenkt å få med så stort hus.



Ellers har dagenså langt blitt brukt til å så rosenkål og Cosmos i drivhuset. Noen tomatplanter har fått større potter, og jeg har våget å sette ut noen av dem i det kalde drivhuset.
Så har jeg sittet en hel time å renset et blomsterbed for skvalderkål.  Og det var ikke noe ork. Bare fantastisk kjekt å se hvor fint det blei. Nå må jeg planlegge hva mer jeg skal ha i det bedet,

Bloggarkiv