fredag 30. juni 2017

NY KOMPOSTBINGE TIL HAGEAVFALL

Ikke er jeg god til å sage, ikke noe særlig god til å skru, og vanligvis ber jeg husbond fikse muring, snekring og reparasjoner.
Men nå var hagekompostbingen vår blitt så gammel og skrøpelig at den falt fra hverandre.
Det er en slik som du ser på bilde, bare at den har vært dobbelt så stor.
Kjekke seksjoner til å løfte av når den skal tømmes, og lett å sette sammen igjen.
Den har stått tett ved drivhuset, og har tatt i mot store mengder hageavfall i minst 15 år.
Og vi må ha ny!


















Vi bor jo langt fra butikker som fører slike varer, og en del søking på nettet gir ikke gode svar.
Jeg vil veldig gjerne ha en som fungerer like bra som den gamle.
Da er det jeg får den fikse ideen at jeg kan ordne en selv!
Vi har jo material (sagbruk og egen skog) og verktøy (regner jeg med).
Jeg spør husbonden som skal ha greie på slikt, og får til svar at det finner vi nok ut av.
Og dette må skje straks når ideen er ny, og det er fint vær.
Vi finner material. Ikke akkurat samme dimensjoner som på den gamle, men ok.  Kappsag?
"Nei den er satt vekk for tiden, men du kan jo bare bruke vanlig sag" sier han som har greie på sånt.
Og jeg måler, sager, skrur og tenker litt inn i mellom.
16 klosser, 2 firkantlister, 33 bord av material som ikke er høvlet, noe vått, noe nyskåret, noe gammelt impregnert (noe jeg ikke skulle bruke).
Det blei seksjonkompostbinge :-)! Litt skjev og ujevn, men med lokk.
Og den kommer til å fungere!
Jeg skal lage flere, men da skal jeg først tegne den med mål, og jeg skal spesialbestille høvlet material.
Kompostbinger skal det bli mer av, og jeg skal gjøre det sjøl!!!


Bloggarkiv