onsdag 11. oktober 2017

EPLEMOST I BØTTER OG SPANN

Med ganske stor hage og god plass, skulle man tro at vi hadde plass til rikelig med frukttrær. Men sånn er det bare ikke.  Vi planter og planter, og hjorten spiser og spiser, så det blir ikke mye av det.
Men vi er ikke langt unna fruktbøndene i Hardanger, så vi får kjøpt det vi vil ha. Både av hel frukt og av eplemost. I tillegg ha de en "surapal" borte på gården. Den bærer mye frukt, men hva gjør man med epler som ikke kan spises? Jo de får vi presset til most, og så kommer "Bestemor i skogkanten" inn i bildet. Hun har tid til å eksperimentere nå når hun er pensjonist.
Jeg prøvde å finne oppskrifter på nettet uten at det ga gode svar, men noen tips fikk jeg da.
Det første jeg måtte gjøre var å sile eplemosten.  Det var for mye grums i den. Deretter blandet jeg 2 liter epemost med 1 liter vann. Dette varmet jeg opp til i underkant av 80 grader. Så tilsatte jeg 500 gram sukker pr. liter (1,5 kg på 3 l væske).  Jeg rørte til jeg kjente at sukkeret løste seg opp, og passet på at temperaturen kom opp i minimum 78 grader. Til slutt tilsatte jeg saften av en sitron og litt askorbinsyre. Så kan jeg fylle blandingen på flasker.  Flaskene ligger i stekeovnen på ca 110 grader til de skal fylles.
Saften blandes ut etter smak og behag.  En del konsentrat med fire til fem deler vann syntes vi var passe.  Har du "boblevann" og isbiter får man enda friskere drikk.

Dette blei en herlig sommerdrikk med masse eplesmak!

De to Norgesglassene på bildet er et med tyttebær og et med bjørnebær tilsatt sprit og sukker. Etter en måned på glass blir bærene silt fra, og likøren får modne på tette flasker.

Vi kjøpte også ganske mye eplemost av sortene aroma, discovery og gravenstein.  Mye skal bli til sider, men en del er også frosset slik at vi kan ta det opp og bruke eplemosten slik den er uten tilsetninger av noe slag.  Godt å ha når vi kommer til etterjulsvinteren.

Bloggarkiv