tirsdag 28. april 2009

Vår, hage, prosjekt og ødelagte negler.

Så fantastisk våren er! Og så flott det er å være to med samme interessen, men med forskjellige egenskaper. Nå tenker jeg på min mann og meg selv. Han er kjempeflink til de tunge tingene, som å spa om blomsterbed, felle trær, mure murer og sånn. Mens jeg planter småplanter, luker ugress, samler avleggere, sår og høster. Det er ingen problem med arbeidsfordelingen her hos oss på det området. Nei, problema oppstår når vi planlegger nye ting i hagen. Da snakker vi ut i fra vår forståelse av tingene; Vidar ser stort på det, og jeg ser detaljer. Vi finner jo ut av det etter hvert, men en stund er vi på hver vår "planet". Det kan skape problemer.
I fjor blei vi ferdig med det største hageprosjektet vi har hatt på mange år. Og vi har fått en deilig plass hvor vi kan legge nye planer, diskutere, og nyte det vi har fått til.


Årets første prosjekt var bærhagen. Den ble redusert fra 20 bærtrær til 2. Så skulle jorda bearbeides, det skulle fylles på ny jord, gjødsles og plantes på nytt. Og i stede for å fylle arealet med bærbusker, så blei det "bærhekk" og plen for diverse aktiviteter. Dvs: Vi er ikke helt ferdig enda. Dvs; Vidar er ikke helt ferdig enda. For som vanlig, så ble det mest hans prosjekt. Det eneste jeg kunne bidra med, var litt raking og rydding og plassering av buskene.
Likevel har jeg klart å ødelegge alle neglene mine. Jeg har gravd, klippet og delt på røtter, plantet i potter og luket ugress. Skvalderkål, løvetann og annet uønsket grønt i hagen gir ikke lange negler. Ikke når halve gleden er å kjenne på jorda og plantene. Så fram til oktober får glassene med neglelakk stå i fred.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bloggarkiv