lørdag 12. mai 2012

En innsats i drivhushagen

Det er fortsatt kaldt!
Derfor blir det til at jeg tilbringer mye tid i drivhuset.
Men når jeg har stått der noen timer,
og det ikke er flere planter å skifte jord på, så må jeg ut.
Kulde eller ikke. Ut!
Drivhushagen trenger også en innsats.
I det sørøstvendte blomsterbedet tar Skvalderkålen fort over,
om den får gjøre som den vil.
Så her er det bare å ta spaden fatt å få løftet på jorda.
Dermed kan jeg dra lange røtter ut av bedet.

Desverre har noen av staudene, som har stått her, takket for seg.
Tilbake står en klatrerose,  noen Iris,  Storhjelm, Stjerneskjerm og Marikåpe
og en Skogskjegg helt ute på hjørnet. 
Jeg prøvde å lage en liten hekk av Buskbom i forkant av bedet, men de trivsdes ikke i det hele tatt.
Det kunne nesten se ut som om hjorten var bortom å spiste på dem også.

Jeg fant to planter jeg ikke klarer å identifisere.
Sikkert noe jeg kjøpte i fjor, men som ikke har klart seg særlig bra.
Jeg tar dem ut av bedet, og planter dem i potter.
Kanskje kan det bli fine planter av dem likevel.

Mellom de to drivhusene er det ofte veldig lunt.
Her er det veldig greitt å sette staudeavleggere i påvente av tildeling av hageplass.
I dag tok jeg ganske mange avleggere av Marikåpe og rød Stjerneskjerm.
Fra før står her noen pilekvister.
Hadde det bare blitt noen få varmegrader mer,
så skulle jeg satt ut en del planter fra drivhuset også.
Er det et lite håp?
Jeg får sjekke værmeldingen!   Igjen!

2 kommentarer:

  1. Ja, d e kaldt her og, bare + 3-4 g og det hagler ute....
    Lurer på om våren og varmen kommer til oss i nord iår...
    Fine bilder fra dæ, ha ei fin helg, hilsen Lisbeth ;)

    SvarSlett
  2. Ja, lite värme hade varit skönt nu, men det måste vara kos med växthus då, ute fryser både jag och plantorna :)

    SvarSlett

Bloggarkiv