mandag 18. juni 2018

Fjell i dagen - en viktig del av hagen



Veldig mye av hagen vår er fjell/berg i dagen, og derfor også en viktig del av den. Noen steder er det som bakgrunn for planter, andre steder et bed i berget, men også bare for små føtter å klatre i,
Som de fleste vet så er det mye regn her på vestlandet, og mye regn betyr også mye mose. Så etter en vinter er det som oftest ganske tilgrodd med både lav og mose på berga. Og da er det fram med høytrykkspyleren.
Når fjellet blir spylt, får det tilbake sin egen farge. Og det er også lettere å se "livet" i steinen.  Selv blir jeg aldri lei av å se på det.
I fjor blei det ikke så mye spyling. Sommeren var veldig våt, og da er det lite moro å holde på med ekstra vann. Derfor var flere av berga ganske så tilgrodd. Enda er jeg ikke helt ferdig med å få renset opp. Jeg får kle meg i regnklær å gjøre en innsats til. For til helgen er det "1000 åpne hager", og vi venter besøk. Da er det kjekt å være kommet i mål med planlagte gjøremål. Jeg håper det ikke blir altfor stygt vær denne uken, for så vil plantene presentere seg på en fin måte.



Bloggarkiv