mandag 16. juli 2018

Physalis - morsom plante med gode bær

For noen år siden kjøpte jeg to små planter med Physalis for å prøve noe nytt i drivhuset. Det blei vellykket, og jeg hadde planer om å så frø året etter. Men det blei glemt, helt til jeg i vår leste i frøkatalogen til Impecta. Og så ble det frø. To sorter: Gyllenbär (Physalis Preciosa ) og Kapkrusbär (Physalis peruviana). Den første ettårig og den andre toårig. 
Gyllenbär spirte flott, og vokste fort. Alle åtte frøene kom, og jeg har måtte gi vekk hele fem av plantene for å få plass i drivhuset. Neste år skal jeg prøve meg med noen på friland også.

Planten er som et lite løvtre som vokser godt i bredden også. Og den gir mange bær.  Vi har allerede spist en del av dem. Jeg har hatt i salater og sammen med andre bær til dessert. De er friske og gode. Både vi voksne og ungene liker dem.  Nå har jeg tenkt å hermetisere noen, for å se om de egner seg til det.  Det hadde jo vært kjekt å ha litt til pynt og desserter senere på året.

Kapkrusbär, som er toårig, har også blomstret litt. Den har en mer opprett vekst og er mørkere i blada. Jeg er spent på om det er noen av bærene som blir modne, men ettersom den er toårig regner jeg med at den kommer for fullt neste år. Men hvordan skal jeg få plantene til å overvintre? Jeg har jo ikke varme på i drivhuset om vinteren.  Det må jeg finne ut av!

Næringsinnholdet i Physalis hentet fra frukt.no.
Den har et høyt innhold av beta-karoten (omdannes til vit.A). Den er en kilde til niacin og vitamin B6 (for energiomsetning), og til folat som reduserer tretthet og utmattelse.  Og de inneholder kalsium som bidrar til et normalt blodtrykk. Og så skal vi ikke glemme innholde av kostfiber for fordøyelsen.



Bloggarkiv