tirsdag 30. juni 2020

Rabarbra opp og i mente

Da har vi passert Jonsok, og jeg ser meg ferdig med rabarbrasesongen. Vi kan selvfølgelig fortsatt bruke av det som står i hagen, men nå har jeg høstet rikelig fra begynnelsen av april og til i dag.
Kilo på kilo er blitt hentet inn, kuttet opp i biter og frosset. Og de siste dagene er det blitt syltetøy- og vinproduksjon.
Den er brukende til så mangt den rabarbraen! Og godt blir det!
Syltetøy blir laget av 2 kg rabarbra, 1 pk frosne jordbær eller 1 pk aprikos, og 1 - 1,5 kg sukker.
Ettersom vi har lite jordbær i hagen, kjøper jeg First price frosne jordbær. Her er det blitt et veldig populært syltetøy, men for å få variasjon lager jeg også en porsjon med aprikos. 1 poste aprikos på 2 kg. rabarbra.
Vin lager jeg hvert år av 10 kg rabarbra og 1 kg ripsbær. Men i år skal jeg prøve meg på to varianter.
Den ene er 7 kg. rabarbra og 5 kg. plommer og et par sitroner. Denne er allerede i gang.
Den andre er 6 kg rabarbra og 4 liter med hylleblomstkonsentrat. Det er jo tid for hylleblomster nå, og jeg har laget 3 porsjoner med saft. Den fjerde skal altså blandes med rabarbra.
Jeg har før laget råsaft av rabarbra og hylleblomster sammen, og det er veldig godt. Så nå prøver jeg det samme med vin også.
Så er det, som sagt, mye rabarbra frosset. Da har jeg til kake, pai, suppe og annet. Er der alt for mye i fryseren når jeg har opprydding i høst, kan det kanskje bli enda mer vin, saft eller syltetøy. Eller jeg gir bort til venner og familie.
Heldig er den som har rikelig med rabarbra i sin hage..

Bloggarkiv