onsdag 5. august 2009

Med tanke for neste år


Da denne liljen begynte å blomstre, og Zimtrade-katalogen dukket opp samtidig, varte det ikke lenger før jeg hadde lagt inn min bestilling for høsten. Med så mange fine bilder, er det vanskelig å beherske seg. Og så må jeg bare ha flere liljer. De er bare nydelige!
Jeg fant ut at det var best å gjøre unna hele bestillingen så snart som mulig, for så å gjemme og glemme hele katalogen.

Har også gjort et gledelig funn i hagen i dag. Det handler om stikkelsbær.
Borte på gården hadde de en lang rekke med stikkelsbærbusker langs vegen fra løa og opp mot huset. Dette var noen ekle, stikkebusker, men med verdens beste stikkelsbær. Røde.
Min svigermor tok alltid tatt godt vare på disse gamle plantene på gården. Men nye folk overtok, og de så ikke samme nytten i disse buskene, - og fjernet dem. Heldigvis hadde jeg fått en avlegger allerede. Jeg passet godt på den, men den stod utsatt til. Så i vår grov vi den opp. Den ble plantet i potte, og har så langt klart seg brukbart (redd for vinteren).
Men i dag fant jeg enda en busk. Og ikke nok med det; den hadde en grein som hadde lagt seg i noe mose, og fått masse røtter. Stor glede! Og nå har jeg 6 små potter med stiklinger. Disse skal stelles fint med, og en eller annen plass på tomta skal de få sin plass. Dette er jo veldig gode spisebær. Og kanskje kan de brukes til vin også? Den som bare venter, får se - før eller siden.

1 kommentar:

  1. hehe, jeg har også bestilt løker alt, men fra en annen plass da. Masse lekkert å finne og la seg inspirere over :)

    Så gøy at du fant en stikkelsbærsoveraskelse da!

    SvarSlett

Bloggarkiv