torsdag 18. februar 2010

Hvor skal du gjøre av alt?

Det spørsmålet er det flere i familien som stiller meg.
For nå er det tid ikke bare for å så, men også ta stiklinger. 
Og det skal skiftes jord på plantene innomhus.
Kjøkkenbenker, vinduer og diverse bord er fulle av "plantestyr".

I morges kl. 06 stod jeg ved kjøkkenbenken å plantet om stiklinger av St. Pauli før jeg gikk på jobb..
I fjor sommer fikk jeg tigget meg til noen blad under et besøk hos tremenning Marit i Ørsta.
Tre blad er blitt til 13 små planter.
De tre bladene er nå satt ensomme tilbake i en potte sammen med noen nye i andre farger.
Jeg kan jo ikke kaste friske fine blad!

I ettermiddag priklet jeg tomat- og paprikaplanter, og sådde blomsterfrø.
Kan jo ikke glemme at det snart er vår selv om det er OL!
Det er forresten veldig kjekt å ta stiklinger av Pelargonia også.
Nå strekke de seg mot lyset.
Jeg klipper og klipper, og stikker greinene i en vase.
Denne står på kjøkkenbordets mørkeste plass, og hver gang jeg skifter vann
titter jeg på stilkene for å se om det er synlige rottråder.
Og det er alltid noen.  Da er det til med potter og jord igjen.
Herlig!

8 kommentarer:

  1. Ser ut som om du er godt igång.Det blir kanskje lite fullt men har du inte plass i veksthuset etter hvert som dom blir större? Har man bara alle rede fra før av, fullstappade vinduskarmer får man vente litt..

    SvarSlett
  2. Ja, hvor skal man gjøre av alt...
    Det er hrlig med alt som spirer og gror og fullere og fullere blir det både inne og ute etter som årene går. Utrolig nok får man plass til det man vil, selv om kanskje andre synes det blir en smule kaotisk :o)
    Kos deg med det!

    SvarSlett
  3. Inspirerende bilder :) Det er så morsomt med frø, stiklinger og avleggere! Jeg skal snart i gang med andre runde av sådden og gleder meg til det. Trangt om plassen blir det alltid her også :)

    God helg til deg!

    SvarSlett
  4. Ha-ha! Samme spørsmål som du har her innledningsvis, har jeg fått også : )))

    SvarSlett
  5. Hei!
    Ja har nok litt det samme problemet her,bor tross at i en leilighet i byen.Det blir temmelig fullt utover våren med stiklinger i vann,småplanter i potter,pelargonier som kommer opp fra kjellermørket osv.Men jeg elsker denne årstiden,med forventning om en tidlig vår og en lang varm sommer!Hmm,ikke alltid det slår til,men ennå kan man drømme.
    God helg videre!

    SvarSlett
  6. Hei hei Margrethe !tenk å bare hatt litt av all den herlige energien du har!!! Du er så flink : ) Ha en koselig helg og kos deg med plantingen Klem fra Heidi

    SvarSlett
  7. Hallo du! Skal si du står på du også. Dette ser veldig bra ut! Jeg har ikke laget egne stiklinger av pelargonium, men på mandag skal jeg og en kollega ta fri de siste timene fra jobb - vi skal nemlig til et gartneri i nabokommunen og kjøpe stiklinger :-)

    SvarSlett
  8. Stiklingsformering er jo moro da for det meste lykkes man med. Såingen har jeg ventet med pga plassmangel. Bare venter på at snøen skal forsvinne så jeg kan begynne å fyre opp drivhuset mitt.

    SvarSlett

Bloggarkiv