onsdag 10. april 2019

Bestemor-planten jeg aldri blir lei; Pelargonium




Jeg har nok skrevet om disse plantene mange ganger før, men det man elsker får vel aldri for mye oppmerksomhet Første uka i mars fikk alle de overvintrende plantene en omgang med saksa, og alle fikk ny jord i gode potter. Mange stiklinger tok jeg også.
Nå, en måned etter, begynner de fleste å sette blomster, og jeg kniper dem vekk så fort jeg ser dem. De skal få blomstre når de er blitt tette og fine og store.

Siden det begynner å bli fullt i drivhuset, må jeg ta noen med meg inn i vinduskarmene. Jeg bruker ta en ekstra titt på pottene, sjekke om de har nok jord og at både jord og planten ser frisk ut. Det gjorde jeg i formiddag. Men det er nå  begynnte jeg å tvile på meg selv.  Det ser nemlig ikke ut som jeg har skiftet jord i det hele tatt. Det er så mye røtter at jeg enda en gang må potte om.
Det er helt utrolig hvor de har utviklet rotsystemet disse fire ukene, og da er det bare å gjøre arbeidet en gang til. Denne gangen velger jeg ekstra store potter,
Om en måned skal de jo ut i hagen, og da trenger de niste med seg.  Gjennom sommeren får de ikke så mye ekstra.


Jeg hadde 30 planter til overvintring, nå er det blitt omtrent 60. I hagen blir det god plass til alle, men akkurat nå har jeg et problem. Plantene må stå lyst og jeg har ikke nok plass. Om jeg da ikke tar i bruk soverommene også.



I år er det ekstra mangeav de fylte rosa. Men det er flere sorter, både de vanlige og duftpelargonium.
Noen med mørke blad, noen lyse og noen brokete. Jeg gleder meg til å plassere dem i hagen, for først da er det ordentlig sommer.

1 kommentar:

  1. Jeg er ikke noe flink med planter som skal overvintres og pusles med, men jeg har en Pelargon jeg fikk i gave ifjor som jeg har klart å få til å overleve tross alt:-) Men nydelige er de og en hage full av Pelargoner låter som en dröm!
    Klem Nora

    SvarSlett

Bloggarkiv