onsdag 1. april 2020

Planer for andegården


Andehagen er omkranset av gjerde, og med dobbelt strømledning nederst på utsiden. Dette for å holde eventuelle revefanter unna. Vi bor så nær skogen at det ikke er uvanlig at vi får slike på besøk.

Hagen består ellers av en naturlig dam (som  kan tørke ut sommerstid), en liten bekk, litt berg i dagen og et lite andehus.

Her er fra før plantet et par epletre, en del hosta, to lave pil (busker) og en solbærbusk. Men nå vil jeg plante og pynte litt mer med steiner og røtter og annet. Alt er tilgjengelig rundt meg, men det står igjen å finne gode plasseringer. Jeg sitter derfor en god del på en benk utenfor gjerdet og ser hvordan endene bruker området sitt. De har plasser hvor de liker å ligge tørt å hvile seg. Helst i skråningen eller på murkanten langs den ene siden. Ellers liker de seg veldig godt i sumpen (i forkant på bilde 2), i bekken og rundt og i dammen. Jo våtere, jo bedre ser det ut til. Andehuset bruker de bare for å spise fòr. Ei av endene er begynt å legge egg, og går da inn i ei av kassene med tørrhøy. Ikke en gang om natten går de inn.



Det jeg ikke tenkte så mye på da vi endte opp med 7 ender og to andrikker, er at hoene trenger plasser til å trekke seg unna for å legge egg. Så langt ser jeg at de liker at det er trangt og litt i skjul. Oppgaven min blir da å lage nok plasser hvor de kan lage seg "reder". Jeg har ventet på fint vær for å kunne sette i gang, men nå tror jeg at det bare er å starte. Det er jo ikke lovet noe særlig bra vær framover.



Av planter har jeg tenkt siv og strå, men også avleggere fra hagen, og det passer jo veldig bra når de likevel må tynnes ut. Hosta, marikåpe og iris er førstevalg. Men jeg skal nok finne andre planter også. Kanskje får jeg en tur til Eides staudegartneri på Askøy. Det er rene skattkammeret!

Bloggarkiv