onsdag 3. november 2021

En sommer er over (1)

Og hvilken sommer for hagen! Mye sol og lite nedbør. Hagens mange vekster trivdes. Det var nesten så jeg ikke klarte å følge med. 

Han jeg bor sammen med har hatt storprosjekt på gang. Redskapshus og oppgradering av en veg om var litt for smal og dårlig for traktorkjøring. Dette blei et mye større prosjekt enn tenkt. Noe av det mest positive med prosjektet var at vi fikk mye jord og steinmasser av det. Og for første gang kunne vi lage noe som lignet en åker. Dette var i fjor, og vi satte poteter i alt. Så vellykket var det vel ikke, for jorda var fremdeles full av stein. Men vi fikk rikelig av poteter fram til april. I vår blei det mye steinplukking, og så sådde vi poteter, gulrot, løk, purreløk, rødbeter, kålrot, diverse kål, bringebær og jordbær i åkeren. 








Det blei mye godt av det meste. Og da blei det også mye å ta vare på. Jeg hadde mer enn nok å gjøre, så noe ferietur blei det ikke før ut i august. Litt av en luksus det å ha så mye god mat å fråtse i,

På kjølen er det fullt av poteter, kål og gulrøtter. I fryseren forvella grønnsaker, og på glass sylta rødbeter.

Nå er det dukket opp enda en åker etter at vi fjernet noen gamle revebrakker, og mannen brukte gravemaskin for å snu litt på jorda, og planere den. Og nå i høst håper vi på å få satt ned noen flere frukttre. Jeg ser også at jeg skal så mer løk, gulrøtter og rødbeter. Dette er grønnsaker avkommet bruker mye av, og da kan jo vi bidra litt til husholdningen deres.
Jeg gleder meg allerede til våren.

Bloggarkiv