lørdag 13. november 2021

En sommer er over (2)

 


Ikke alt ble like vellykket i åkrene i år. En av de tingene var purreløken. Jeg hadde egentlig bestemt meg for å kjøpe ferdige småplanter i år, men da jeg så pris og kvalitet hos forhandler, så ombestemte jeg meg. Det blei såing hjemme likevel, og da med de frøene jeg fikk tak i der og da.
Jeg tror det sto vinterpurre på frøposen. Men resultatet blei ikke som jeg hadde tenkt. Purren var forholdsvis kortvokst og tykk. Ikke som på bildet som er fra i fjor. Jeg lot plantene stå i jorda helt til nå i starten av november, men da bestemte jeg meg for å få de i hus.
Jeg vet at jeg uten problem kan oppbevare dem som de er, men jeg vil ha purren fiks ferdig til grytene. Derfor vasker og renser jeg dem, kutter de opp i tynne skriver/ringer, og fryser ned i poser med 200 gram i hver. Da er det veldig lett å ta igjen for å bruke i mat.

Det blei ca. 3 kg ferdig tilberedt purre, Nok til oss, men ikke så mye som jeg gjerne ville hatt. Vil jo gjerne gi ungdommene så de kan ha i sine frysere. Til neste år blir det hjemmesådd og en annen sort.

Kålrotfrøene var vanskelig å få tak . Men til slutt fant jeg to frøposer hos Europris. Den ene skulle være nok til plassen jeg hadde satt av. Problemet var bare at de ikke spirte. Til slutt tok jeg den andre posen og sådde den også. Litt seint, men ....... 
De spirte, men vokste seint. Og jeg har ikke fått noe mengde å skryte av. men absolutt spisende. 

Jeg tok resten inn i dag. Ca. 5 kg små og rare, Det blir til kålrotstappe til julemiddagen, og kanskje litt til. Kålrot er noe vi bruker mye av gjennom hele året, så jeg må prøve å få tak i bedre frø til neste sesong.

Bloggarkiv