tirsdag 28. juli 2009

Innearbeid i regnværet

Fordi om det regner, så vokser i alle fall urtene godt, og da må de også brukes. Jeg innbiller meg at det er ekstra viktig nå når vi kan vente angrep av svineinfluensa. For det er vel ikke tvil om at alle urtene, bær i hage og skog, ispedd kjøpegrønnsaker, hjelper på immunforsvaret?
Derfor lager vi ekstra store porsjoner salat hver dag. I dag er det middelhavssalat med basilikum. Mye basilikum, litt oregano, rødløk, hvitløk, agurk fra eget drivhus, kjøpetomater (våre er ikke modne nok enda), litt salt, pepper og bittelitt sukker. -Og selvfølgelig olivenolje.
Som så mange andre elsker jeg sensommeren og høsten. Det er så mye jeg kunne tenke meg å lage. Så mange råvarer å velge mellom. Og for meg er også bærplukking en deilig avkobling
I år ser det ut til å være bra med både blåbær og tyttebær i skogen, og så snart det blir opplett skal jeg ha meg en tur i skogen.
De litrene jeg til nå har plukket, er forsvunnet i grådige munner.
Vaffelkaker og pannekaker med rørt blåbær er alles favoritt her i huset.

Bloggarkiv