søndag 7. april 2024

Hagen "vokser"

 Tiden går, og jeg har ikke satt av tid til blogging. Det er det mange grunner til, men en av dem er nok at hagen har vokst. Fra å ha noen små blomsterbed rundt om, og noen karmer til grønnsaker, har vi etter hvert fått åker og enda mer drivhus. Og hage-interessen min har tatt form av mer dyrking av grønnsaker, bær og urter jeg kan foredle og bruke i husholdningen.
Når jeg nå tar fram skrivingen igjen, blir det nok skrevet mer om dette, og vegen fram til resultatene.

Etter at Vidar fikk bygget seg et redskapshus på tomta og laget en ny veg mot kommunal veg, fikk vi plutselig to fine åkrer til poteter og grønnsaker. Og jeg fikk plass til et nytt drivhus. Jeg har jo to fra før.
Et lite som jeg arvet etter svigermor (tror det må være 60 år gammelt), og det vi satte opp i 2010 på ca. 12 kvm. Det lille gamle bruker vi vanligvis til tomater. En vinranke er der også, og persille som sår seg selv år etter år.
I arbeidsdrivhuset mitt blir alle plantene sådd og stelt fra 1. mars. Da setter jeg på varme, og bruker timer hver dag til å så, prikle og stelle planter ettersom de vokser. Hvert år blir det omtrent dobbelt av det jeg tenker det skal bli. Målet med å redusere "neste år" holder ikke.


Nesten på impuls i Påska i fjor bestilte jeg meg enda et drivhus. Denne gangen 34 kvm. Og nå var tanken at dette også skulle være til kos og hygge. Ettersom vi er en stor familie, og dessuten liker å ha folk rundt oss, blei det innredet med gamle hagemøbler. Men det skal så absolutt ha plass til planter både i høyden og bredden. Sommeren i fjor blei et prøveår. Noe gikk strålende, andre ting gikk så som så, og noe har jeg valgt å glemme. Og nå er våren her igjen, og i hodet mitt jobber jeg med ideer og løsninger.

Så er det åkrene (vest for drivhuset) som skal fylles. Hva jeg skal dyrke har jeg stort sett klart for meg, men hva som skal stå hvor er det verre med.
Enda er det for tidlig å bearbeide jorda her hos oss. Den er for våt og for kald. Men jeg venter på en tørkeperiode slik at jeg får rydde og klargjøre. Da er det lettere å vurdere hva som egner seg for gulrøtter, rødbeter, kålrot, diverse hodekål, rosenkål, sukkererter, gresskar og squash med mer.

Her er det mye å se fram til, og mye å skrive om etter hvert.




2 kommentarer:

  1. Hei Margrethe!
    Så hyggelig å se at du er tilbake igjen med bloggen din!!!
    Gleder meg til å følge deg videre nå med grønnsaker og i litt større omfang enn tidligere hvis jeg har forstått deg riktig.
    Jeg tenker vi har en del felles, høres ut som vi driver omtrent med det samme. Du har nok større tumleplass i dine drivhus og vi har "bare" 4 sønner, men 9 barnebarn har vi begge - og det er fantastisk!
    Med drivhus på 12 kvadrat fra 2010 og pensjonister fra 2015 - ja noen likheter er det.
    Fortsatt fine vårdager!
    Hilsen fra Turid

    SvarSlett
  2. Drivhus på 34 jvm låter som rene drömmen! Forstår at du nyter det!
    Lykke til med alle prosjekt og dyrking! Skal bli spennende å fölge!
    Hilsen Nora

    SvarSlett

Bloggarkiv