fredag 12. april 2024

Tomater i mange utgaver - 1

En av de kjekkeste plantene å jobbe med er tomat. Jeg kan ikke skryte av å være noen ekspert her, men jeg synes de er lette å få til fra frø, de er robuste og tåler mye, de finnes i mange varianter, og som modne frukter er de brukende til så mangt i matlagingen. Hvert år prøver jeg nye frø, men bruker også frø fra egne planter. Antall sorter varierer. Hvilke som er best? Nei det er helt umulig å svare på. Det ene året er det en sort, det neste noe helt annet.
Selv er jeg storforbruker av de små som jeg bare putter i munnen og nyter der og da. Min ledsager gjennom mer enn femti år vil ha de middels store, sånn at de kan skjæres i fine skiver til brødskiva. Alt blir tatt vare på. Overskuddet brukes mest i pastasauser sammen med hvitløk og paprika. 

I år ser det ut til at det blir ca. ti sorter.  Noen kan settes ut på friland etter hvert, mens andre må holde seg i drivhusa. Under familiebesøk i Hellas i fjor, fikk jeg flere poser frø (også agurk). Jeg ser av teksten på posene at noen er russiske. Det er nok fra grekerne oppe i Nord-Hellas som har gitt meg. De er kanskje mer herdige. Uansett har jeg sådd fra alle posene, og med noen nett-søk har jeg klart å finne navn på de fleste. Så får jeg se hva det blir av dem. Gaver tar man vare på!

Jeg samler også frø fra egne planter. At noen er fra F1 planter tar jeg ikke så nøye. Det er jo spennende å se hva det blir av dem uansett.


COUNTRYMAN
(Ny for meg)
Dette er en busktomat som blir 70 - 75 cm. Den er hardfør og gir tidlig modne tomater.
Egner seg også på friland. Må ikke stå for tett.
Det er ikke en hybrid, så denne gir samme sort om du høster frø fra den. Motstandsdyktig mot sykdommer.

Egen erfaring så langt: Spirte lett, og vokser godt.






TIGERELLA
(Plantet første gang i 2023)
Dette er også en hardfør sort. Den kan bli opp til 1,5 m. Sideskudd må fjernes.
Fargen er rød-oransje med gule flekker. Middels store frukter, 
Ikke hybrid, så fin å ta frø av.

Egen erfaring: Spirer lett og vokser godt. Gode tomater.


Begge disse sortene har jeg flyttet fra arbeidsdrivhuset mitt over i det store kalde. Denne uka har det ikke vært over 8 grader, men så langt har det gått bra.






1 kommentar:

  1. Hei Margrethe!
    Så store fine planter du har allerede. Du får nok tidlig tomater i drivhuset.
    Spennende å høre videre om Countryman. At det er en tomat med tidlig modne tomater, høres interessant ut. Er det frø du har kjøpt i Norge?
    Tigerella har jeg hatt i flere år, veldig morsom i farge sammen med gule, sorte, rød osv. Jeg syntes den brukte veldig lang tid på å modnes, så nå har jeg kuttet den ut.
    Jeg har hatt mange sorter , men skal prøve å trappe noe ned, så har gått over til store røde igjen.
    Men så må jeg ha små søte rød og gule pluss klasetomater - så det ble 6 eller 7 slag i år også.
    Jeg koker opp tomatsaus som brukes til suppe, pizza, pasta og andre retter med tomat, gjennom hele vinteren.
    Gleder meg til å følge deg med tomatene fremover.
    Ha en fin dag og helg!
    Turid

    SvarSlett

Bloggarkiv