lørdag 23. mars 2019

Himmelsblomma - nytt bekjentskap i fjor




Commelina tuberosa Ved et rent tilfelle kom jeg i fjor til å kjøpe en pose frø med Himmelsblomma. Kanskje var det fargen på blomsten som fristet meg. Blått er en av favorittfargene, og her var det en helt i øyenfallende blåfarge.
Frøene spirte lett, og jeg fikk en del planter, som vokste godt.
Etter at de var satt ut i bed, blei det liksom ikke mer med dem, bortsett fra at bladverket hadde en frodig og fin grønnfarge. Men en solskinnsdag i langt ute i juli oppdaget jeg blomstene for første gang.
Blåfargen i de åpne blomstene slo i mot meg. Om kvelden lukket de seg. Men der og da bestemte jeg meg for at fra nå av skulle de bli et fast innslag i hagen. 
Derfor er det nå ca. 20 småplanter i drivhuset av sorten. Så er neste steg på vegen å finne ut hvor de skal få plass i hagen i sommer.
Helt sikkert er det at de skal få en plass der flere enn meg kan få øynene opp for dem.
Jeg lurer forresten på om de har et norsk navn. Himmelsblomma er det svenske.

Bloggarkiv