onsdag 6. mars 2019

Løvemunn - En av favorittene i hagen



Hver dag er jeg i drivhuset og setter nye frø i jorda.  Noen tomatfrø, noe agurk, paprika og chili, men mest av alt blomsterfrø.

I dag var det frøa til Løvemunn som blei prioritert. Noen frø kjøpte jeg fra Impecta i fjor høst, men mye hadde jeg samlet inn fra hagen også.  Det fungerte veldig bra i fjor, så nå prøver jeg igjen i år.

Løvemunn har fine blomster i mange farger, og egner seg også som snittblomster. Jeg er blitt mer og mer glad i disse plantene, som er noen av de siste som gir seg om høsten. Og når de omsider takker for seg, så sitter frøstanden der klar for plukking.

Det sies at brunsneglen ikke liker dem. Men så lenge jeg ikke er plaget av disse sneglene, får jeg ikke sjekket det.
Nå blir det spennende å se om frøa spirer godt.  Jeg må jo smøre meg med tålmodighet noen dager,

Det som spirer allerede er Cosmos, Tagetes og noen evihetsblomster.
Jeg har også kjøpt litt ekstra med urter i år. Lavendelen min gikk ut i fjor, så nå er det sådd nye, samt salvie.  Begge disse gir jo, i tillegg til fine blomster, deilig duft.  Insektene liker dem også godt, og det betyr mye i min hage.

Noen agurk og tomatplanter sådde jeg inne på kjøkkenbenken i år, og nå strekke de seg etter lyset. i drivhuset. Men jeg må så flere sorter, og gleder meg allerde til morgendagens drivhustimer.




1 kommentar:

  1. Flotte løvemunn! :) Jeg er også glad i dem. Enkle å få til og blomstrer så lenge.

    SvarSlett

Bloggarkiv