lørdag 12. juni 2010

Drivhusglede og litt snop

I alt det fine været vi har hatt, ble det litt lite stell i drivhuset. Plantene fikk vann, men ellers prioriterte jeg blomsterbed som ventet på oppmerksomhet.
Men så kom regnet. Da er det deilig å stå inne å hage. Skifte potter, binde opp, klippe, ta nye stiklinger og så noen nye frø. Det er kommet både agurk, tomat og paprika på plantene, men ingenting modent enda.
En nydelig klematis har i lengre tid fristet meg hos blomsterhandleren. Helt siden tidlig i mai har jeg gått å sett på den. Men å kjøpe en så dyr plante (hadde ingenplass å sette den heller)som kom til å blomstre av før jeg fikk den i jorda, det nølte jeg med. Men den hadde fremdeles blomster på torsdag (snopedag), og der var fullt med nye knopper. Så da leste jeg på navnelappen. Parisienne ser det ut for at den heter, og blomstre gjør den fra mai/juni til oktober! Blåfargen er bare helt nydelig. Litt mørkere enn på bildet er de med det samme de åpner seg.

I drivhuset kommer den ene pelargonen etter den andre i blomst. Veldig spennende er det når stiklinger jeg har fått, blomstrer for første gang. Dette er en av dem.
Don Chiverton (foredler Brian West)
En utrolig sjarmerende plante. Kjærlighet ved første blikk fra min side.

Bloggarkiv