tirsdag 12. mai 2009

Bergmynte - Oregano




Vårny Bergmynte i min hage.





Oregano, eller Bergmynte som det heter i Norge, er en mye brukt urt i tørket tilstand. Vi kjøper den i glass og krukker, i tørket tilstand, importert fra Middelhavlandene. Selv har jeg alltid med meg litt fra Hellas. Den har en sterkere smak enn den norske, og det er nok den vi vil ha på Pizza.

Men i salaten, i supper og i sauser liker jeg veldig godt den norske.
Den er en god antioksidant. Dens antiseptiske, varmende, betennelsehemmende, svettedrivende og slimløsende egenskaper gjør at den må være med i urteteen vi drikker vinterstid.
Ettersom den også er god for fordøyelsen kan vi godt bruke den til mat som er tungt fordøylig. Hvor mye vi bruker i maten og teen, er etter smak og behag. Jeg synest det tåles ganske mye av den norske varianten, da den har en rundere smak enn den jeg har med meg fra Hellas.

Les mer om Oregano/Bergmynte i et urteleksikon.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bloggarkiv