mandag 25. mai 2009

Bondepeon

Hvorfor dette navnet? Jeg har ikke funnet noen forklaring, men jeg tror det kan henge sammen med at disse fantes rund om på gårdene. Selv fikk jeg min avlegger av en gammel nabokone i Steinsdalen. Da vi flyttet derfra i 1981 fulgte avleggeren med meg, men til da hadde jeg ikke hatt blomster på den. Bare noen grønne fine blad.

Jeg spurte giveren om råd, og fikk dette svaret: Sett den i god jord inntil husveggen. - Og glem den. Disse gammeldagse bondepeonene vil stå i ro og ha fred. Da vil de lønne deg med flotte blomster.

Og det har den gjort. I 25 år har de stått på samme sted, tross endringer rund den. Hvert år er den like fantastisk flott med sine dyprøde blomster. Det er et fint minne fra Steinsdalen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bloggarkiv