tirsdag 12. mai 2009

Løpstikke

Dette er en stor skjermplante som blir opptil to meter høg. Kommer du på besøk til meg, så finner du den allerede før du når hagen. Og er du på hagevandring hos meg, så dukker den stadig opp i utkantene. Når jeg kommer på det klipper jeg den ned, og da kommer den straks tilbake med friske grønne skudd.
Lag en liten bukett av noen stilker, og la dem koke i suppen en liten stund. Vær forsiktig, for smaken er sterk, og for mye kan overdøve all annen smak. Ikke alle liker det så godt.
Selv er jeg veldig forsiktig med Løpstikken, mens min svigerinne elsker den, og får aldri nok.

Løpstikke kalles også kjærlighetsurt. Noen friske blad i salaten skal gjøre underverker. Det går jo an å prøve. Også frø og rot kan brukes. Rota skal være sterkt urindrivende.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bloggarkiv