onsdag 6. mai 2009

Timian

En hage uten Timian, eller en husholdning uten Timian, mangler noe vesentlig. For meg er denne urten like viktig begge plasser.
Dette er den av urtene jeg bruker mest; frisk for det meste, men jeg har alltid noe tørket i bokser. Den gir jo forskjellig smak, tørket eller frisk. Jeg bruker den i supper, sammen med kjøtt og fisk, i brød, dressing og salater. Og jeg er helt overbevist om at jo flinkere jeg er å bruke den, jo friskere holder jeg meg.


Planten har mange egenskaper som er vel verdt å utnytte: Den har en antiseptisk og bakteriehemmende virkning, hjelper mot virus, sopp, og betennelser. Den er slimløsende, krampeløsende, hostedempende.
At den i tillegg styrker immunforsvaret, er muskelavslappende, febersenkende, drivende for svette og urin og sårhelende, gjør den vel til en mirakelplante.God for fordøyelsen skal den også være.

I vår hage har Timian alltid vært på plass. Men fast plass har den ikke! Og hvor og når morplantene ble kjøpt husker jeg heller ikke. Den frør seg og kommer opp mellom heller og steiner. Jeg tar avleggere som jeg planter "der det faller seg". Den tåler nesten alt, og er ikke kravstor til jord.
Timian blomstrer med små blomsterklaser i rosa. lilla og hvit, alt etter sort. Selv har jeg Sitrontimian, vanlig Timian og en flekkete. Høyt elsket er de alle sammen.

Les mer om Timian:
Urtekildens planteleksikon

Det finnes mange gode bøker om urter. Spør på biblioteket.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bloggarkiv