mandag 25. mai 2009

Stjerneskjerm - Astrantia major

Stjerneskjerm - en stor favoritt blant mine "gamle" stauder. Og en av de mest brukte i buketter. Fargen er noe vanskelig å beskrive, men jeg kommer ganske nær om jeg sier svak rosa, nesten grå, med et skinn av sølv. Sånn er i alle fall mine. Og jeg har mange "tuer" av den. Bladene er fine i seg selv, og gjør seg i blomsterrabatten som bakgrunn for andre planter. Selve blomsten er ofte beskrevet som unnselig, men for meg er den et vakkert skue. Jeg har lest at dette er en gammel plante (omtalt i Norge allerede i 1770) som ble dyrket tilbake i renessansen. I min hage har den vært så lenge tilbake jeg kan huske, og jeg tror gjerne at den også kom fra Dorthea's hage på gården.

I fjor opplevde jeg noe spesielt. De blomstret som vanlig gjennom hele sommeren. Og etter en hvilepause på en måneds tid, begynte de om igjen. Men da hadde de en dyp rødlilla farge. Helt annerledes en første blomstring. Nå er jeg spent på årets blomster. Kan det ha noe med gjødsel eller kalk å gjøre?


Bil det er tatt 28.09.2008

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bloggarkiv