torsdag 28. mai 2009

Stikkelsbær

Er det noen som i dag lager stikkelsbærgrøt eller syltetøy? Jeg kjenner ingen. Men jeg har prøvd å lage vin av dem, og sammen med ripsbær har det vært vellykket. Har også prøvd stikkelsbær sammen med rabarbra, og husker jeg rett, gikk det fint. Selv liker jeg best å spise stillelsbærene som de er rett fra busken.
Men stikkelsbærbuskene her hos oss har vært forsømt i mange år. Så nå var det tid for en redningsaksjon.
Vi fikk gravd opp noen røtter, og plantet dem i potter ganske tidlig i vår. Og det ser ut som om det blir planter av det. Og da kan vi glede oss til sommerkvelder med skåler fulle av friske stikkelsbær som kan nytes der og da.
Vi har to sorter (håper jeg). Noen store grønne, og noen litt mindre røde. De røde er søte, og utrolig gode. Det beste snop du kan ønske deg på fine sommerdager.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bloggarkiv