onsdag 6. mai 2009

Salvie - Salvia officinalis

”Cur muriatum homo, cui salvia crescit in horte?” - Hvorfor skal mennesket dø når det vokser salvie i hagen?. - Et av mange utsagn om den helbredende planten Salvie.

Det er mange år siden jeg plantet den som frø. Vi fikk mange fine planter som jeg satte ut i hagen. Dette er egentlig en liten busk, og anvendlig på så mange måter.
De fleste av plantene jeg sådde selv og plantet ut, har overlevd vestlandsvinteren i mange år. Noen år klipper jeg dem hardt tilbake i mai, eller bare "friserer" dem litt. Uansett så kommer de for fullt med grønne friske blader hele sommeren gjennom.

Salvien har en sterk lukt og smak. og egner seg ikke så godt frisk i salater. Ikke mye i hvert fall. Men et blad Salvie i vann- eller vinglasset gjør godt! Salvie er også selvskreven i urteteen om vinteren.

Selv bruker jeg ofte Salvie i supper og sauser også. Da kutter jeg bladene i små biter, og har dem i helt fra begynnelsen av. Den blir mildere jo lengre den får koke. Skal jeg steke fisk med Salvie, så kutter jeg bladene med en saks i en kopp, og blander de små bitene i mel, salt og pepper som jeg dypper fiskestykkene i før steking. Prøv deg fram med antall blad. Salvien skal ikke være for dominerende.
Svinestek med salvie-dryss er også godt.

I drivhuset vårt har vi en gammel Salvie. Den er snar å ta til vinterstid. Men det viktigste med den, er nok den deilige lukten den lager innenfor glassveggene. Den står der trofast sammen med "lille Persille".
Jeg kjøper av og til andre sorter Salvie som planter. Ingen har overlevd vinteren før. Men i år ser det ut som om Salvia officinalis "Purpurecense" har klart seg. Og klarer den en vinter, så klarer den nok en til.

Vil du lese om plantens egenskaper og medisinske virkninger, så er Urtekildens planteleksikon rette stedet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bloggarkiv